راهبرد انقلاب اسلامی

بررسی استراتژی حرکت ایران اسلامی

راهبرد انقلاب اسلامی

بررسی استراتژی حرکت ایران اسلامی

به نام خدا

به امید خدا در این مکان قرار است نوع حرکت استراتژِیک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیان شود و بیانات و راهبردهای رهبر انقلاب که زمینه ساز ظهور حضرت ولیعصر (عج) است مورد بررسی قرار گیرد تا زمان رسیدن به عدالت موعود...
انشاءالله

۱۵
دی ۹۱


انقلاب اسلامی و سیاست‌های فرهنگی


یکی از مفاهیم حوزه فرهنگ که ارتباط نزدیکی با توسعه فرهنگی دارد، سیاست فرهنگی است. اصطلاح سیاست فرهنگی به مجموعه اقدامات دولت در حوزه فرهنگ در جهت اصلاح و بهبود آن اطلاق می‎شود. این اقدامات ممکن است به‎صورت مداخله، نظارت و یا اجتناب از هرگونه دخالتی در حوزه فرهنگ روی دهد. در واقع سیاست فرهنگی مجموعه پیچیده‎ای از فعالیت‎های گوناگون است که به‏گونه‎ای ‎ارگانیک با هم ارتباط دارند. به تعبیر دیگر، در حقیقت سیاست فرهنگی همان توافق رسمی و اتفاق‎نظر مسئولان و متصدیان امور در تشخیص، تدوین و تعیین مهم‎ترین اصول حرکت فرهنگی است. 

ارتباط زیر مجموعه‎های حوزه فرهنگ با یکدیگر و نحوه سازماندهی آنها در کشورهای گوناگون، ساختاری متفاوت دارد. سیاست فرهنگی برخی کشورها بر اساس مدل تمرکزگرا و برخی دیگر بر اساس مدل غیر تمرکزگرا تدوین شده است. بر اساس عقاید صاحب‎نظران، مدل فرهنگی ایران مدلی ترکیبی از هر دو نوع می‌باشد. به‎همین سبب مطالعه مدل ساختاری فرهنگ و سیاست‎های فرهنگی در ایران پیچیده‎تر و دشوارتر است. بر اساس عقاید فرهنگ‎شناسان، نظام‎هایی که دارای ایدئولوژی منسجم و مشخصی هستند، دخالت بیش‎تری در بخش فرهنگ خواهند نمود. همین امر موجب ارائه الگویی تمرکزگرا می‎شود. 

سیاست فرهنگی یک نظام را می‎توان به دوصورت مورد ارزیابی قرار داد. گونه اول بر اساس مطالعه مدل فرهنگی، اهداف فرهنگی و منابع فرهنگی است که همه با هم سیاست فرهنگی را شکل می‎دهند. مدل دیگر بر اساس بررسی سیاست‎های مدون فرهنگی با توجه به نقش و مسئولیت مدیریت فرهنگی یا مجریان این سیاست‎‎ها شکل می‎گیرد. به هر حال به نظر می‎رسد مطالعه نوع اول، منطقی‎تر و راهبردی‎تر باشد. در نظام‎های دیکتاتوری، مانند نظام شاهنشاهی پهلوی ‌که تمرکز امور و تصمیم‎گیری‎ها در اختیار شاه است، سیاست‎های فرهنگی به شدت متأثر از نگرش وی بوده است. همان‎گونه که در بخش‎های پیشین ذکر شد، یکی از راهبردهای اصلی رژیم پهلوی، اسلام‎زدایی از ساحت نهادهایی چون سیاست، اقتصاد و فرهنگ بوده است. چنانچه اگر غرب‎مداری و اسلام‎ستیزی را دو مؤلفه اصلی سیاست‎های فرهنگی حکومت پهلوی معرفی نماییم، سخنی به گزاف نگفته‎ایم. 


چنین سیاست‎های نادرستی به همراه گرایش افراطی به غرب و فرهنگ غربی موجب پیدایش گسستی عمیق در میان مردم و مسئولان و حرکت سیاست‎های فرهنگی به سمت خودباختگی شد. لذا می‎توان گفت بارزترین نتیجه سیاست‎های فرهنگی پیش از انقلاب، ایجاد نوعی از خودباختگی فرهنگی بوده است که نتیجه‎ای جز بی‎هویتی فرهنگی جامعه نداشت. یکی از نتایج برجسته سیاست‎های فرهنگی، پس از انقلاب اسلامی، ایجاد روحیه خودباوری و هویت‎یابی فرهنگی است. با نگاهی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران روشن می‎شود که اصول سیاست‎های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی بر اساس مهم‎ترین هدف نظام یعنی رشد و تعالی انسان و روح تعهد، تدوین شده است. بر این اساس توجه به اصالت ارزش‎های معنوی و فضایل اخلاقی در جامعه و عنایت به جایگاه والای تقوا، علم، جهاد وتوجه به کرامت و فضیلت انسان‎ها به عنوان مهم‎ترین اصل سیاست‎های فرهنگی موردتوجه قرار گرفته است. 


اصول سیاست‎های فرهنگی جمهوری اسلامی نیز بر اساس سه اصل‎اساسی زیر پایه گذاری شده است:


أ. توجه به کرامت و جایگاه والای انسان و تلاش در جهت رشد معنوی ‎او. 

ب. توجه به معارف غنی اسلامی و ایمان و اعتقاد به ظرفیت بالای دین اسلام در تأمین سعادت مادی و معنوی انسان. 

ج. توجه به تقویت روحیه‌خودباوری و سعی در زدودن آثار منفی فرهنگ غرب. 


این اصول به شرح زیر به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است:


1. بازشناسی و ارزیابی مواریث و سنن تاریخی و ملی در عرصه‎های مختلف دینی، علمی، ادبی و هنری و فرهنگ عمومی و نگهبانی از ماثر و مواریث اسلامی و ملی و حفظ و احیای دستاوردهای مثبت و ارزشمند تمدن اسلام در ایران. 

2. شناخت جامع فرهنگ و مدنیت اسلام و ایران و ترویج اخلاق و معارف اسلامی و معرفی شخصیت‎ها و عظمت‎های تاریخ اسلام و ایران. 

3. ارتباط فعال با کشورها و ملت‎ها و تحکیم پیوند مودت و تقویت همبستگی با مسلمانان و ملل دیگر جهان. 

4. شناخت فرهنگ و تجربه‎های بشری و استفاده از دستاوردهای علمی ـ فرهنگی جهانی با بهره‎گیری از کلیه روش‎ها و ابزارهای مفید و مناسب. 

5. تحکیم وحدت ملی و دینی با توجه به ویژگی‎های قومی و مذهبی و تلاش در جهت حذف موانع وحدت. 

6. تلاش مستمر در جهت رشد علمی، فرهنگی و فنی جامعه و فراگیر شدن امر سواد و تعلیم و تربیت. 

7. اهتمام به امر زبان و ادبیات فارسی و تقویت و ترویج و گسترش آن. 

8. بسط زمینه‎های لازم برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت‎ها و حمایت از ابتکارات و ابداعات. 

9. پاسداری از حریت و امنیت انسان در عرصه‎های گوناگون فرهنگی، سیاسی، قضائی و اقتصادی. 

10. فراهم ساختن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه و تحقیق و بهره‎گیری از نتایج آن در همه زمینه‎ها. 

11. تقویت تفکر و تعقل و قدرت نقادی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار. 

12. مقابله با خرافات و موهومات، جمود و تحجر فکری، مقدس مآبی، ظاهرگرایی و مقابله با افراط در تجددطلبی و خودباختگی در برابر بیگانگان تحت شعار واقع‎گرایی. 

13. ترویج روحیه قیام به قسط و عدل اجتماعی. 

14. ارزش دادن به کار و اهمیت بخشیدن به تلاش و کوشش در مبارزه با روحیه اتراف و اسراف و تبذیر. 

15. پرورش روح و جسم با اهتمام همه جانبه به امر ورزش و تربیت بدنی به عنوان یک ضرورت مهم اجتماعی. 

16. تقویت و احیا و معرفی هنر اصیل و سازنده در تمامی عرصه‎ها و زمینه‌های سازگار با روح تعالیم اسلامی. 

17. اهتمام و اقدام همه جانبه به منظور شناخت نیروها و نیازها و مقتضیات جسمی و روحی نسل جوان کشور و فراهم آوردن زمینه‎های مناسب و مساعد برای تکامل و تعالی شخصیت علمی و عقیدتی جوانان و مسئولیت‎پذیری و حضور مستقیم و مشارکت هر چه بیش‎تر آنان در عرصه‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی.

18. تقویت شخصیت و جایگاه واقعی زن مسلمان به عنوان مادر و ترویج و فراهم آوردن زمینه‎های لازم برای ایفای نقش و رسالت اساسی خود به عنوان مربی نسل آینده و اهتمام به مشارکت فعال زنان در امور اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی و مبارزه با بینش‎ها و اعتقادات نادرست در این زمینه. 

19. گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی و همچنین حمایت از فعالیت‎ها و اقدامات 

غیر دولتی به منظور همگانی شدن فرهنگ و توسعه امور فرهنگی با نظارت دولت. 

20. اتخاذ سیاست‎های ایجابی و مثبت در امور فرهنگی، هنری و اجتماعی و ایجاد مصونیت برای افراد و جامعه و اهتمام به جاذبه و رحمت و جامع‎نگری و دوراندیشی و شور و مشورت و پرهیز از خشونت و شتابزدگی و یک‎سونگری و استبداد رای. 

21. آموزش و تشویق تقویت روح اجتماعی و مقدم داشتن مصالح جمعی بر منافع فردی، احترام گذاشتن به قانون و نظم عمومی به عنوان یک عادت و سنت اجتماعی و پیش‎قدم بودن دولت در دفاع از حرمت قانون و حقوق اشخاص. 

22. تلاش برای شناخت و معرفی ارکان هویت اصیل دینی و ملی به منظور این هویت و همچنین به منظور استحکام و استمرار استقلال فرهنگی. 

23. گسترش روحیه نقد و انتقادپذیری و حمایت از حقوق فردی و اجتماعی برای دعوت به خیر و همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر بر مبنای حکمت، موعظه حسنه، شرح صدر و جدال به آنچه احسن است. 

24. توسعه و اعتلای تبلیغات فرهنگی و هنری به نحو مناسب به منظور ترویج و تحکیم فضایل اخلاقی. 

25. توجه به فرهنگ و هنر روستا به منظور بالا بردن سطح فرهنگی در روستاها و همچنین تقویت خلاقیت‎های اصیل و با ارزش روستایی و عشایری. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی